تبلیغات
وبلاگ شخصی حجت الله احمدی - اسلام ومسلمانی


امروز :
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 27 تیر 1391

بسم الله الرحمن الرحیم 

فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله واولئک هم اولوالالباب

سوره مبارکه زمر آیه17و18

بنا بر رسالت طلبگی واسلامی سعی دارم دراین وبلاگ برداشت های خود را از اسلام عزیز که عمدتا بر گرفته از اندیشه های استاد شهیدم آیت الله مرتضی مطهری است در معرض قضاوت تمامی انسان های آزاد اندیش ،حق طلب وعدالت خواه قرار دهم تا اگر به خطا رفته ام با تذکر آنان به راه صواب بازگردم واگر بر صواب گفته ام خدا را شکر گویم که مرا را وسیله ای برای ترویج حقیقت وفریادی برای تحقق عدالت قرار داده است.

اما نخستین کلام؛

شهید مطهری بارها در آثار خود تاکید دارند که اسلام غیر از مسلمانی ماست وبرای شناخت این دین نباید به رفتار وکردار وآداب ورسوم مردم جوامع اسلامی مراجعه کرد بلکه در این راه باید به سراغ سرچشمه زلال اسلام یعنی قرآن به عنوان اساسی ترین منبع جوشان اسلام شناسی وهدایت بشر وسنت رسول خدا وعترت او(صلی الله علیهم اجمعین) به عنوان مفسران آخرین کتاب وحیانی وآسمانی رفت.

آری در میان آیات قرآن وروایات معصومین (علیهم افضل صلوات المصلین) باید خدا را شناخت ومعنای" توحید "را فهمید وآنگاه قضاوت کرد که خدای اسلام ناب محمدی (ص) زمین تا آسمان با خدای یهودیت ،مسیحیت ،زرتشت وحتی بسیاری از فرقه های مسلمین متفاوت است "سبحان الله عما یصفون"(مومنون91)

با رجوع به آیات وروایات است که "معنویت" راستین وتعالی بخش اسلام که از شریفترین واصلی ترین ابعاد این دین انسان ساز است، در قالب برنامه های عبادی همچون نماز،روزه ،حج، ذکر ودعا تجلی می یابد وتمام ابعاد زندگی رنگ عبودیت وعبادت به خود میگیرد حتی تلاش برای معاش "وما خلقت الجن والانس الا لیعبدون"(الذاریات56)

قرآن تحقق "عدالت" را از اهداف اساسی بعثت تمام پیامبران بر میشمرد و خط بطلان بر تمامی اشکال ظلم وستم اعتقادی، اخلاقی،سیاسی،اقتصادی،اجتماعی،خانوادگی و... میکشد. ونبردی تاریخی بین دو جبهه مستکبرین ومستضعفین ترسیم میکند که از دوران قوم نوح آغاز گردیده وتا استقرار حکومت آخرین امام(ع) از نسل پیامبر آخرالزمان(ص) ادامه خواهد یافت واز این روست که اسلام در کنار مهر وسجاده  شمشیر وتازیانه را به دست پیروانش می دهد و جهاد وامر به معروف ونهی از منکر را از تعلیمات جدی خودمعرفی میکند. " الذین امنوا یقاتلون فی سبیل الله والذین کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت"(النساء76)

در قرآن کریم پیامبران با هدف" آزادی" انسان مبعوث شده اند؛ آزادی از غل وزنجیر عقاید باطل وخرافه ها،آزادی از بند تقلید از پدران وتبعیت ازجو جامعه ،آزادی از چنگال هوا وهوس ،آزادی از یوغ بردگی حکومت های جبار ومستبد، آزادی برای رشد و تعالی نه برای سقوط وتباهی ،آزادی برای حق طلبی وعدالت خواهی نه فتنه گری و قدرت طلبی، آزادی فکرواندیشه نه آزادی شهوت وشکم ، آزادی علم وهنر نه آزادی رقص وآواز" لیضع عنهم اصرهم والاغلال التی کانت علیهم"(الاعراف157)

نظام اقتصادی قرآن نظام تولید عادلانه،توزیع عادلانه ومصرف عادلانه است. در منطق قرآن ابزار وامکانات و فرصتهای تولید باید بر اساس استحقاق و توانمندی اختصاص یابد نه رابطه ورانت وویژه خواری" کی لایکون دولة بین الاغنیاء منکم"(الحشر7) در قرآن سرمایه به شرطی منشاء سود است که در فرآیند مولد وموثر اقتصادی وارد شود (شرکت در تولید مضاربه در تجارت و...) والا صرف سرمایه نمیتواند منشاءسود وبهره شود" یا ایها الذین امنوا لا تاکلوا الربا اضعافا مضاعفة"(آل عمران130) در سیره معصومین کار وتلاش اقتصادی خصوصا کشاورزی، دامپروری وتجارت عادلانه یک ارزش است وبیکاری ،تنبلی،سستی وچشم به دست دیگران داشتن (کل بودن) بسیار مذموم وناپسند"من وجد ماء وترابا ثم افتقر فابعده الله"(وسائل الشیعه باب استحباب العمل بالیدح13). قرآن برای جلوگیری از انباشت سرمایه وشکاف طبقاتی بین فقیر وغنی دستور به پرداخت زکات وخمس داده وسفارش به انفاق ،اطعام ،قرض الحسنه و... نموده است." والذین یکنزون الذهب والفضه ولا ینفقونها فی سبیل الله فبشرهم بعذاب علیم"(التوبه34) در قرآن اسراف وتبذیر در تمامی اشکال (اسراف درمنابع ، مصارف و...) حرام شمرده شده است." ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین"(الاسراء27) قرآن کم فروشی وفریب در معامله را گناهی بزرگ شمرده است "ویل للمطففین".

سیاست اسلامی بر دانش محوری وشناخت احکام ،شایسته سالاری، مدیریت عقلانی، بهره گیری از مشورت حداکثری"وامرهم شوری بینهم" ونظارت دقیق وسخت گیرانه بنا شده است.هدف در سیاست اسلامی (ولایت معصوم یا فقیه) کسب یا حفظ قدرت نیست بلکه تحقق عدالت ،امنیت، تعلیم وتربیت ،رشد اخلاقی ومعنوی، عمران وآبادانی ،بهداشت وسلامت ودر یک کلام تحقق حیات طیبه انسانی است."اللهم انک تعلم ان الذی کان منا ما کان منافسة فی سلطان ولا التماس شی من فضول الحطام بل لنرد المعالم من دینک ونظهر الاصلاح فی بلادک فیامن المظلومون من عبادک ویقام المعطلة من حدودک "(نهج البلاغه خطبه131)

حقوق و وظایف متقابل خانوادگی در قرآن واقع نگر وبر اساس توانمندی ها واستعدادهای متفاوت زن ومرد شکل گرفته است  " الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض"(النساء34)   که درآن نقش مادری وهمسری مهمترین ،حساسترین وبا ارزشترین نقش ها برای زن محسوب میشود وتامین نیازهای اقتصادی وحضور در صحنه های پر تنش اجتماعی مانند جهاد برعهده مردان قرار گرفته است. درتعلیمات اسلام پدر و مخصوصا مادر حق وحرمتی بس والا دارند " وبالوالدین احسانا "(بقره83،نساء36،انعام151واسراء23).هر نوع التذاذ جنسی تنها در چارچوب ازدواج مجاز است ومحیط جامعه باید کاملا سالم ومنزه از تحریک این غریزه سرکش باشد."قل للمومنین یغضوا من ابصارهم...قل للمومنات یغضضن من ابصارهن ...ولا یبدین زینتهن الا ما ظهرا منها"(نور30و31)

آری اسلام این است ولی مسلمانی ما جز این.



نوشته حجت الله احمدی
آرشیو مطالب
امکانات جانبی